23 comments on “Soalan Ustaz, saya ingin bertanya perihal yang berkaitan dengan bunian. Perkara ini timbul dalam keluarga saya sendiri, iaitu mengenai adik perempuan saya yang berperangai agak aneh. Kami sekeluarga amat musykil apabila beliau menolak pinangan orang, sebaliknya mengaku sudah berkahwin dengan makhluk halus atau bunian. 1. Soalan saya, apakah perkahwinan antara manusia dengan jin boleh berlaku? 2. Apakah hukumnya perkahwinan tersebut, sah atau tidak dari sisi Islam?

  1. saya mualaf, baru sahaja masuk islam. tapi isteri saya belum masuk islam sebab kami dua berjauhan tempat berlajar. dia nak masuk islam apabila berjumpa dengan saya, dan meminta saya menemaninya. bolehkah saya tidur bersamanya seperti biasa sebagai suami isteri yang sah?

    sy minta ustaz hantar terus jawapan ke email sy dengan secepat mungkin kerana sy sangat perlukan penjelasan dari ustaz..
    assamualaikum….

  2. MASA TUNANG, SUNGGUH BAHAGIA .TAPI BILA SUDAH ADA ANAK,DAN BERTUKAR KERJA,LAIN PULAK YANG JADI.DIA PERNAH BERITA TAHU ,TAPI SECARA SELOROH.TAPI KALAU MENYANYI SUKA SANGAT BILA PENYANYI YANG MENYANYI AKU KAHWIN LAGI.KENAPA LELAKI SUKA MACAM TU.TAK INGAT ANAK BINI DISINI.YA ALLAH AKU MOHON LINDUNGILAH RUMAH TANGGA KU INI.

    • Semoga saudari tabah menghadapi dugaan,InsyaAllah berkat doa saudari PASTI Allah akan menolong saudari.Cubalah berbincang dari hati ke hati demi anak2.Terima kasih kerana sudi melawat website Ana.

  3. Makhluk bunian wujud di dalam bentuk manusia. Manusia dilahirkan untuk bercinta cuma bezanya kita berada di dalam alam berbeza seumpama kita berkomunikasi dengan teman yang jauh melalui kaedah hphone (3G). Malam persetubuhan tentunya inya dizahirkan di dalam sempurna dan fizikal. Kita kerap mendengar pendapat atau ulasan dari insan yangmana mereka itu tidak pengalaman dengan pasangan bunian. seumpama seorang gadis sunti diambil berlakon dalam filem sebagai seorang isteri dan bercakap pengalaman isteri. Jadi bunian itu wujud dan saya bangga kalau ada teman kita yang lain dapat berumahtangga dengan bunian kerana mereka manusia bukannya ghaib macam kita yang dahulunya hanya ciptaan tanah.

  4. apakah makluk halus seperti jin srikandi suka mengambil barang yang kita tanam dalam tanah.?

  5. Assalammualaikum Ustaz,

    Saya sangat2 memerlukan jawapan dari ustaz tentang qada puasa dan fidyah

    1) Ustaz saya lambat ganti puasa untuk tahun 2003. saya tak boleh puasa selama 9 hari dan telah pun mengantikannya , tapi ustaz saya tak tahu nak bat kiraan fidyah untuk tahun 2003 yang saya lambat ganti puasa.

    2 ) soalan kedua saya masih lagi mengenai qada puasa. Sejak 2004 hingga sekarang saya belum mengatikan puasa saya lagi ustaz. Tahun 2004 saya tak boleh puasa sebanyak 9 hari, 2005 9 hari, 2006 10 hari, 2007 20 hari (masa ini saya mengandung 2 bulan), 2008 9 hari dan 2009 9 hari. Tolong saya ustaz berapa hari yang saya perlu qada semua puasa saya dan fidyah yang kena saya bayar?
    Tolong email ke email saya ustaz.

    Sekian Terima Kasih.

  6. Assalammualaikum w.b.t

    saya ada 1 kemusykilan ustaz. situasinya begini…..
    jika perkahwinan adik beradik tiri iaitu abang tiri dan adik tiri perempuan berkahwin….adakah perkahwinan mereka sah di sisi Agama Islam…
    padahal mereka adalah saudara tiri dimana ayah lelaki itu sudah berkahwin dengan ibu perempuan tersebut….

    sila memberi respon ya ustaz dan emailkan kepada saya terus….terima kasih…..

    Assalammualaikum w.b.t

    • Waalaikumussalam w.b.t.
      Perkahwinan adalah sah jika saudara tiri tersebut berlainan ayah & ibu kandung. Bermakna jika si ibu itu mempunyai anak lelaki dan berkahwin dengan si bapa yg mempunyai anak perempuan maka kedua anak tersebut dibenarkan oleh syara’ untuk berkahwin…terima kasih

  7. assalamialaikum….saya ada masalah…saya selalu mimpikan seorang lelaki ni, tp saya xde pape kaitan pun dengan dia….cuma dia satu sekolah dengan saya masa sekolah menengah…saya nk bertanya kenapa dia selalu muncul dlm mimpi saya….dan dia selalu muncul dlm fikiran saya…klu blh sy xnk dia muncul dlm kepala saya lg…
    tlg reply msj saya melalui email saya….
    saya harap sgt masalah ni cepat selesai…

  8. saya sudah berkahwin,saya nak tanya ustaz berdosakah saya dengan ibu, yang sedang sakit,dan ibu meminta saya menjaganya dan suami pula tidak mengizinkan saya pergi .

  9. Assalamualaikum Ustaz,

    Saya ingin bertanya suatu soalan. Saya ingin membeli sebuah rumah,sebelum ini pemiliknya ialah seorang india. Tetapi di dalam rumah tersebut terdapat ruang sembahyang mereka.Saya dan suami sangat berminat untuk membeli rumah tersebut memandangkan rumah tersebut berada dalam keadaan yang elok. Kemusykilannya, adakah makhluk-makhluk halus yang mereka puja akan mengganggu kehidupan kami setelah kami mendiami rumah tersebut? Saya mengharapkan penjelasan daripada ustaz. Terima kasih.

    • Tidak salah untuk membeli rumah tersebut, cuma di sini apabila kita membeli keperluan seperti kereta,rumah milik org bukan muslim maka kita harus melakukan pembersihan iaitu membasuh perkara-perkara tersebut dengan erti kata kita menggunakan kaedah SAMA’ kerana dikhuatiri benda-benda tersebut terdapat sentuhan anjing atau tumpahan2 minuman keras…yang penting kita mestilah tempat tersebut .. sekian terima kasih

  10. assalamualaikum
    ustaz,,,
    saya nurfatin bt ismail berusia 18 tahun.saya pernah terlanjur dan skg saya mengandung ,dalm masa yg sama saya berhubung dengan 2 org lelaki,dan skg saya tidak tahu ini anak siapa ,dan saya sudah berkahwin dengan salh seorg drpd lelaki itu..saya berterus terang dengannya,dan ia tidak memberi jwapan dan maksud apa yg dikatakn itu ,tetapi saya tidak bersedia apabila ia meninggal kn saya,apakh yg patut saya lakukan??saya terlalu buntu?

  11. salam uztaz…saya ingin bertanya apakah hukum berkahwin dengan wanita yang tiada dara akibat dianiaya oleh lelaki durjana dengan memasukkan air minuman dengan pil khayal dan memaksa untuk melakukan hubungan seks…..apakah hukumnya……maklum

  12. salam uztaz…saya ingin bertanya apakah hukum berkahwin dengan wanita yang tiada dara akibat dianiaya oleh lelaki durjana dengan memasukkan air minuman dengan pil khayal dan memaksa untuk melakukan hubungan seks…..apakah hukumnya……maklum….tolong hantar ke email saya uztaz…saya amat memerlukan keteranagn dari uztaz…email saya fazliesalan@yahoo.com

  13. nak tanye pada yang taw kalau sudu x basuh kita letak dalam bekas sabun ada apa2 makna ke?

  14. salam ustaz. saya sudah berkawin , selama saya berkawin ,jika ingin pergi balik kmpung laki saya..mak mertua saya sering marah lau sudu yang sudah digunakan ,diletakkan di dlm bekas sabun adalah perkara yg sial, syirik….adakah pemikiran mak mertua sya ni xikut pada syariah agama?????? die sering berkata yg sya ni selalu buat perkara tersebut….sampaikan die tuduh saya begini…..saya raya sungguh kesal atas ape mak mertua saya katakan….
    saya nak tnye pada ustaz kalau boley sya nk tahu ape maknanyenak kalau sudu x basuh kita letak dalam bekas sabun ada apa2 makna ke?

  15. salam…biasa di demgar dan di cerita ttg masuk ke alam bunian dan anak di dlm kadungan ilang dia ambil bunian…soalan nye adakah boleh nye berlaku ank bunian lahir ke alam nyata cth menumpang ke kandugan ibu dia alam nyata

  16. aslmkm….ustaz,saya sudah berkahwin.begini ustaz baru2 ni saya pergi ke kl untuk berjumpa kawan disana kerana hendak berbincang untuk berniaga.saya sudah pun meminta izin dari suami saya malahan dia pun mengizinkan saya pergi.bila saya balik dari sana saya dapat tahu yang heboh dalam taman saya tinggal mengatakan saya pergi kl tidur dengan laki2 lain.malahan kawan saya dan suami saya pergi jumpa bomoh semata2 nak tengok saya.bomoh itu kata benar saya sedang berzina.tapi itu tidak benar…..suami saya pula sanggup cerita habis tentang masaalah rumah tangga kami pada kawan saya itu.apalagi dia pergi cerita pada semua orang…….malu saya ustaz mana saya nak letak muka ni….orang dah anggap saya ni jahat ustaz.bila keluar orang pandang ,bila saya pergi kedai orang duk kata kn saya…..terus terang saya katakan saya sudah tidak boleh terima suami saya lagi…

    • tolong la ustaz ….saya dah x sanggup hidup dgnnya…..ape yg harus saya lakukan

  17. asalamualaikum ustaz.sy nk btnya.ada ke skranya becerai melalui mesej blh jath talak.kami x d sahkan bcerai.masalhny ati sy xnk da dkt suami.dan ank sy suami mengambl.dn sy sudh buat hak pnjgan ank.ada ke.sy akn dpt hak 2 ustaz.

  18. salam ustaz…apa alamat email ustaz? boleh tolong emailkan kpada saya? saya ada 1 pertanyaan yang membuat hidup saya x tenang..saya harap ustaz dapt membantu saya…saya sgt perlukan bntuan dari usaz..

Leave your comment

