Jalan untuk melakukan pembahagian pusaka ialah dengan terlebih dahulu meneliti siapakah di antara waris yang berhak menerima pusaka dengan jalan Ashabul-Furud, kemudian dicari siapakah yang Mahjud, barulah bakinya diberikan kepada yang berhak menerima Asabah.1. Ashabul-Furud
Golongan ini mengambil pusaka menurut bahagian yang telah ditetapkan oleh syarak iaitu sama ada 1/2, 1/3, 1/4, 2/3, 1/6 atau 1/8. Mereka terdiri daripada isteri atau suami, ibu atau nenek, bapa atau datuk, anak perempuan atau cucu perempuan, saudara perempuan kandung, saudara perempuan sebapa dan saudara seibu.
2. Asabah
Merupakan golongan yang akan terima baki setelah semua golongan (1) mendapat bahagian golongan asabah. Terdapat 3 jenis asabah iaitu:
(a) Asabah Binafsih
(b) Asabah Bil Ghoir
(c) Asabah Maal Ghoir.
(a) Asabah Binafsih
Pembahagian pusaka dengan jalan menghabisi semua harta, atau mengambil semua sisa untuk sekelian orang lelaki, tidak bersebab atau beserta orang lain. Mereka terdiri daripada 12 orang lelaki iaitu bapa, datuk, anak lelaki, cucu lelaki anak lelaki, saudara lelaki kandung, saudara lelaki sebapa, anak lelaki saudara lelaki kandung, anak lelaki saudara lelaki sebapa, bapa saudara kandung, bapa saudara sebapa, anak lelaki bapa sudara kandung dan anak lelaki bapa saudara sebapa.
(b) Asabah Bil Ghoir
Pembahagian pusaka dengan jalan menghabiskan semua harta, atau pengambilan semua baki untuk semua perempuan dengan sebab adanya orang lelaki lain. Terdiri daripada 4 orang iaitu: anak perempuan atau lelaki, cucu perempuan atau lelaki, saudara kandung perempuan atau lelaki, saudara sebapa atau lelaki perempuan.
(c) Asabah Maal Ghoir
Pembahagian pusaka dengan jalan menghabisi semua harta, atau mengambil semua sisa untuk sekelian orang perempuan sebab beserta orang perempuan lain. Terdiri daripada 2 orang perempuan iaitu: saudara perempuan kandung dan saudara perempuan sebapa (berkongsi dengan anak atau cucu perempuan).
3. Dhawil-Arham
Golongan ini akan menggantikan golongan (1) dan (2) setelah kedua-duanya tiada kecuali suami atau isteri tidak menghalang golongan ini mengambil bahagian harta. Tetapi biasanya golongan ini akan terhalang menerima harta. Keadaan ini disebut hijab iaitu dinding yang menjadi penghalang seseorang daripada ahli waris untuk menerima pusaka kerana masih ada ahli waris yang masih dekat hubungan kekeluargaannya dengan simati. Terdapat 4 golongan Dhawil-Arham (masih ada hubungan kerabat) iaitu: golongan datuk dan nenek, golongan cucu dan cicit (anak dari cucu), golongan anak saudara dari saudara perempuan dan golongan bapa saudara atau emak saudara atau saudara lelaki atau perempuan ibu. Manakala hijab yang telah disebutkan tadi terdiri daripada 2 jenis iaitu:
Hijab Nuqshon dan Hijab Hirman.
(a) Hijab Nuqshon
Terhalang dengan mengurangi pembahagian ahli waris dari menerima pembahagian Ashabul-Furud yang lebih banyak menjadi lebih sedikit, kerana masih ada ahli waris lain yang bersama-samanya. Seperti suami dari menerima setengah menjadi seperempat kerana ada anak atau cucu.
(b) Hijab Hirman
Terhalang dengan tidak menerima pembahagian pusaka sama sekali kerana masih terdapat ahli waris yang lebih dekat hubungannya dengan yang mati yang lebih berhak untuk menerima harta pusaka. Misalnya saudara lelaki sebapa terhalang kerana adanya saudara lelaki kandung dan datuk terhalang sebab adanya bapa.
Terdapat 15 ahli waris dari pihak lelaki dan 10 ahli waris dari dari pihak perempuan yang utama dan layak menerima harta pusaka.
Waris dari pihak lelaki seperti berikut:
1. Anak lelaki
2. Cucu lelaki dari anak lelaki
3. Bapa
4. Datuk
5. Saudara lelaki seibu sebapa
6. Saudara lelaki sebapa
7. Saudara lelaki seibu
8. Anak saudara lelaki dari seibu sebapa
9. Anak saudara lelaki dari seibu atau sebapa
10. Bapa saudara seibu sebapa
11. Bapa saudara sebapa
12. Sepupu dari bapa saudara seibu sebapa
13. Sepupu dari bapa saudara sebapa
14. Suami
15. Hamba sahaya
Jika kesemua waris lelaki di atas wujud, maka hanya tiga orang sahaja yang layak iaitu:
1. Bapa
2. Anak lelaki
3. Suami
Ahli-ahli waris perempuan yang layak menerima harta pusaka iaitu:
1. Anak perempuan
2. Cucu perempuan dari anak lelaki
3. Ibu
4. Nenek sebelah ibu
5. Nenek sebelah bapa
6. Saudara perempuan seibu sebapa
7. Saudara perempuan seibu
8. Saudara perempuan sebapa
9. Isteri
10. Petuan perempuan bagi hamba sahaya
Jika kesemua ahli waris diatas wujud, hanya 5 orang yang layak:
1. Anak perempuan
2. Cucu perempuan dari anak lelaki
3. Ibu
4. Saudara perempuan seibu sebapa
5. Isteri
Jika kesemua 25 waris lelaki dan perempuan masih hidup, maka keutamaan akan diberikan kepada hanya lima ahli waris berikut:
1. Bapa
2. Ibu
3. Anak Lelaki
4. Anak Perempuan
5. Suami/Isteri
KADAR DAN SYARAT BAGI SETIAP AHLI WARIS |
Berikut adalah bahagian yang diperolehi oleh ahli waris mengikut syarak..
Bahagian Diperolehi |
Suami kepada simati |
1/2 |
Tidak mempunyai anak ATAU
Tidak mempunyai cucu dari anak lelaki |
1/4 |
Mempunyai anak ATAU
Mempunyai cucu dari anak lelaki |
Bahagian diperolehi |
Isteri kepada simati |
1/4 |
Tiada anak ATAU
Tiada cucu dari anak lelaki |
1/8 |
Mempunyai anak ATAU
Mempunyai cucu dari anak lelaki |
Bahagian Diperolehi |
Anak Perempuan Simati |
1/2 |
Hanya seorang sahaja DAN tidak ada anak lelaki |
2/3 |
2 orang anak perempuan atau lebih DAN tiada anak lelaki |
ASABAH BI-GHAIRIH |
Mempunyai anak lelaki – mendapat separuh dari bahagian anak lelaki |
Bahagian Diperolehi |
Cucu Perempuan Anak Lelaki Simati |
1/2 |
Mempunyai seorang sahaja DAN tiada anak |
2/3 |
Mempunyai 2 orang atau lebih DAN tiada anak |
1/6 |
Mempunyai seorang atau lebih jika bersama-sama dengan
seorang anak perempuan |
ASABAH BI-GHAIRIH |
Mempunyai cucu lelaki – mendapat separuh dari bahagian cucu lelaki daripada anak lelaki.
Terhalang disebabkan mempunyai anak lelaki ATAU 2 anak perempuan
atau lebih |
Bahagian Diperolehi |
Bapa Simati |
1/6 |
Mempunyai anak lelaki ATAU cucu lelaki dari anak lelaki |
1/6 dan Asabah |
Mempunyai anak perempuan ATAU cucu perempuan
dari anak lelaki |
ASABAH |
Tiada anak ATAU cucu dari anak lelaki |
Bahagian Diperolehi |
Ibu Kepada Simati |
1/6 |
Mempunyai anak ATAU cucu dari anak lelaki ATAU mempunyai dua saudara kandung ATAU saudara sebapa |
1/3 |
Tidak mempunyai anak ATAU cucu dari anak lelaki ATAU
tiada dua saudara kandung ATAU saudara sebapa |
1/3 dari baki |
Mempunyai bapa serta suami ATAU isteri |
Bahagian Diperolehi |
Datuk kepada simati |
Sama seperti bapa |
Hanya mendapat bahagian sekiranya tiada bapa |
Bahagian Diperolehi |
Saudara Perempuan Seibu Sebapa kepada simati |
1/2 |
Tiada anak, cucu, bapa DAN tiada waris yang
menjadikannya Asabah |
2/3 |
Dua orang atau lebih, tiada anak, cucu, bapa DAN ahli yang menjadikannya Asabah |
ASABAH |
Mempunyai saudara lelaki kandung ATAU datuk. |
Terhalang oleh |
disebabkan adanya bapa, ATAU anak lelaki ATAU cucu lelaki dari anak lelaki |
Bahagian Diperolehi |
Saudara Perempuan Sebapa |
1/2 |
Hanya seorang, tiada anak, cucu,saudara kandung, bapa
DAN tiada ahli yang menjadikannya Asabah |
2/3 |
Dua orang atau lebih dengan syarat tiada cucu lelaki,
saudara kandung, bapa DAN tiada ahli yang menjadikannya
Asabah |
1/6 |
Seorang atau lebih mempunyai saudara perempuan seibu
sebapa |
Asabah |
disebabkan oleh saudara lelaki sebapa ATAU datuk |
Terhalang Oleh |
1. Bapa
2. Dua orang atau lebih saudara perempuan kandung
3. Seorang saudara perempuan kandung dan mempunyai
anak perempuan dan cucu perempuan
4. Saudara lelaki kandung |
Bahagian Diperolehi |
Saudara Seibu (Lelaki/Perempuan) |
1/6 |
Hanya seorang, tiada bapa, datuk DAN tiada anak ATAU cucu dari anak lelaki |
1/3 |
Dua atau lebih, tiada bapa, datuk DAN tiada anak ATAU cucu dari anak lelaki |
Terhalang oleh |
Disebabkan adanya bapa, datuk, anak dan cucu dari anak lelaki |
|
Apakah hukum jika harta pusaka itu tidak dibahagikan dengan tujuan mengekalkan nama simati pada harta pusaka supaya boleh diguna bersama. Contohnya ibu dan bapa yang meninggal, meninggalkan sebuah rumah (atas nama bapa). Rumah itu tidak dibahagikan kepada 2 beradik kerana anak yang sulung ingin mengekalkan hakmilik rumah itu atas nama bapa dengan alasan 2 beradik ini boleh pulang dan menggunakan rumah ini tanpa malu.
Apa pula hukumnya jika anak ke 2 ingin mendiami rumah tersebut, apakah simati akan dipersoalkan andaikata anak dan cucu yang mendiami rumah tersebut melakukan maksiat didalam rumah tersebut seperti tidak menunaikan solat, menonton video lucah dan sebagainya kerana rumah masih atas nama simati. Dan bagaimana pula jika bil elektrik, air dan cukai rumah yang tidak dibayar, adakah simati juga akan dipersoalkan didalam kubur tentang hal ini kerana semua bil masih atas nama simati? kerana apa yang saya pernah dengar, roh simati akan terawang2 selagi hartanya tidak dibahagi dan dipindahmilik kepada waris.
LikeLike
Salam..Ibu tiri juga layak mendapat hak nya dari peninggalan harta pusaka..seperti Firman Allah dlm Surah An-Nisa 12
” Surah An-Nisaa’ Ayat 12:
۞ وَلَكُمْ نِصْفُ مَا تَرَكَ أَزْوَاجُكُمْ إِن لَّمْ يَكُن لَّهُنَّ وَلَدٌ ۚ فَإِن كَانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَكُمُ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْنَ ۚ مِن بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِينَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ ۚ وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْتُمْ إِن لَّمْ يَكُن لَّكُمْ وَلَدٌ ۚ فَإِن كَانَ لَكُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَكْتُم ۚ مِّن بَعْدِ وَصِيَّةٍ تُوصُونَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ ۗ وَإِن كَانَ رَجُلٌ يُورَثُ كَلَالَةً أَوِ امْرَأَةٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِكُلِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ ۚ فَإِن كَانُوا أَكْثَرَ مِن ذَٰلِكَ فَهُمْ شُرَكَاءُ فِي الثُّلُثِ ۚ مِن بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصَىٰ بِهَا أَوْ دَيْنٍ غَيْرَ مُضَارٍّ ۚ وَصِيَّةً مِّنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَلِيمٌ
Dan bagi kamu satu perdua dari harta yang ditinggalkan oleh isteri-isteri kamu jika mereka tidak mempunyai anak. Tetapi jika mereka mempunyai anak maka kamu beroleh satu perempat dari harta yang mereka tinggalkan, sesudah ditunaikan wasiat yang mereka wasiatkan dan sesudah dibayarkan hutangnya. Dan bagi mereka (isteri-isteri) pula satu perempat dari harta yang kamu tinggalkan, jika kamu tidak mempunyai anak. Tetapi kalau kamu mempunyai anak maka bahagian mereka (isteri-isteri kamu) ialah satu perlapan dari harta yang kamu tinggalkan, sesudah ditunaikan wasiat yang kamu wasiatkan, dan sesudah dibayarkan hutang kamu. Dan jika si mati yang diwarisi itu, lelaki atau perempuan, yang tidak meninggalkan anak atau bapa, dan ada meninggalkan seorang saudara lelaki (seibu) atau saudara perempuan (seibu) maka bagi tiap-tiap seorang dari keduanya ialah satu perenam. Kalau pula mereka (saudara-saudara yang seibu itu) lebih dari seorang, maka mereka bersekutu pada satu pertiga (dengan mendapat sama banyak lelaki dengan perempuan), sesudah ditunaikan wasiat yang diwasiatkan oleh si mati, dan sesudah dibayarkan hutangnya; wasiat-wasiat yang tersebut hendaknya tidak mendatangkan mudarat (kepada waris-waris). (Tiap-tiap satu hukum itu) ialah ketetapan dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Penyabar. {4:12}
LikeLiked by 1 person
untuk ibu tiri?
LikeLike