33 comments on “SEJARAH PENYELEWENGAN AGAMA KRISTIAN MENURUT BIBLE

  1. Salam pada sahabat yang beragama kristian semoga sedikit corotan saya ini dapat memberi manfaat pada kita semua untuk kita sendiri berfikir dan mencari fakta mengenai injil kitab yang diutuskan kepada yesus(ISA).
    Semuanya ada 4 kitab sebagai umat islam yan wajib kami percaya iaitu taurat zabur, injil dan alquran diturunkan pada waktu tertentu untuk umat tertentu dan kitab yang teahkir adalah alquran…yang tidak dipercayai oleh penganut agama kristian….oleh itu elok jika kita kaji kita injil sendiri yang pihak kristian akui benar?

    Boleh kah pihak kristian membawa satu ayat yang mengatakan bahawa yesus itu tuhan dan sembah lah aku? Didalam injil sendiri yesusu mengaku bahawa beliau adalah nabi dan utusan tuhan kepada umat manusia… Yesus sekalipun tidak pernah mengaku bahawa dia ada tuhan dan sembahlah aku…..didalam injil ada menceritakan bahawa ‘yesus bertemu dengan malaikat kemudian beliau berpeluh dan mengigil ketakutan’ masakan tuhan takut bertemu dengan malaikat….

    Didalam injil juga menerangkan bahawa yesus cuba digoda oleh syaitan…lantas yesus menghalau syaitan itu pergi….masakan seorang tuhan digoda syaitan……kalau digoda syitan itukan manusia…

    Didalam injil banyak ayat yang mengatakan aku adalah nabi aku adalah utusan dan tuhan itu esa…harap kalian baca kita injil kembali…

    Yesus boleh menghidupkan org mati…..itu bukan nya kuasa malah mukjizat yang allah berikan kepada semua nabi untuk menegakkan kalimah allah dimuka bumi….malah ellia atau ellis didalam injil juga berdoa supaya tuhan hidupkan anaknya yang sudah mati dan anak nya kembali hidup..

    Yesus tidak berbapa? tuhan memberi kita akal untuk kita berfikir…bagaimana nabi adam beliau juga tidak berbapa dan ber ibu….maka kenapa beliau tidak dipanggil sebagai tuhan dan siapa ibu bapa beliau….bukan kah beliau anak tuhan juga….jadi berapa anak tuhan?

    Konsep trinity….tuhan itu satu dalam tiga….dan tiga dalam satu
    Bahasa apa yang anda cuba sampaikan mana mungkin ah chong abu dan mutu bersatu….tiga tetap tiga satu tetap satu. ??.bapa anak rohul kudus…….tapi satu mana satu anak mana satu bapa manas satu anak mana satu holy spirit…bagaimana mereka dapat bersatu…

    Ahkir kata yang mengaku yesus itu tuhan adalah paulus dalam kitab karangan beliau sendiri…malah beliau sendiri tidak pernah berjumpa yesus dan mengenali yesus bahkan bukan antara 12 sahabat yesus….beliau yang mengatakan yesus itu tuhan dan sembahlah dia….

    Yesus atau isa adalah seorang nabi dan rasul yang umat islam percaya dan hormati…malah mempercayai beliau sebagai utusan allah…tidak beriman muslim itu jika tidak percaya pada nabi isa atau yesus….masakan tuhan turun untuk menghapus dosa umat manusia…..maka didunia ini tiada lagikah dosa….yesus sendiri tidak tahu bila kiamat akan datang masakan tuhan tidak tahu bila kiamat akan tiba….sesungguhnya tiada seorang pun tahu bila kiamat akan datang kerena ianya akan datang mengejut… Masakan tuhan yesus tak tahu bila kiamat akan berlaku dan tidak beritahu pada orang kristian jika beliau sayangkan umat nya…..sebabnya beliau hanya insan terpilih yang disayang tuhan sebagi rasul dan nabi…

    Didalam injil juga ada larangan memakan babi…berkhatan adakah org kristian melaksanakan larangan tersebut…kajilah injil anda kembali terlalu banyak ayat dan fakta telah diubah masakan tuhan bercakap berubah rubah dan tidak betul dan jika betul yang mana satu….tapi yang pasti tiada satu pun ayat yang mengatakan yesus itu tuhan dan sembahlah aku….

    Liked by 1 person

  2. Dengan menyebut nama allah yang maha pengasih lagi maha penyayang.. Engkau adalah yang maha esa, maha kuasa dan bijaksana. Engkau adalah tuhan Nabi Adam, Nabi Nuh, Nabi Musa, dan Nabi” lain yang tidak aku sebutkan. Ya Rahman Ya Rahim, sekiranya pertikayan ini akan menggoncangkan hati diantara kami. Aku memohon padamu, tunjukanlah jalan yang lurus. Yaitu jalan orang” yang engkau anugrahkan nikmat kepada mereka, bukan jalan orang” yang engkau murkai, juga bukan jalan mereka yang sesat.. Kawan, lebih baik kita hentikan pertikaian ini dan kita nantikan janji Allah atas kedatangan Nabi Allah Isa untuk meluruskan perkara ini. Sesungguhnya Setan adalah musuh yang nyata bagi kita.. SUBHANALLAH WALHAMDULILLAH WA LA’ILAHA ILALLAH WALLAHHU AKHBAR….

    Like

    • Deni Selagi kita diberi kudrat marilah kita sama-sama menyampaikan dakwah tanpa putus asa.. Insyaalah mereka akan diberi hidayah.. Saya minta mereka tonton video orang kristian yg dah convert to islam.. Mungkin itu dapat membantu…

      Like

  3. Mmm..sapa yg serang sapa ni minta maaf la umat
    Kristian klu saudara kami ni ada yg terkasar bahasa
    Tapi anda mesti ingat..btl juga paulus bkn sahabat
    Jesus dan blm pernah jumpa pun tiba2 jadi rasul
    Bekas pembunuh pengikut jesus lg tu..klu dia rasul
    Atau nabi mna mukjizat yg dia ada…islam la yg ikut
    Ajaran jesus a.s..sekian terima kasih..

    Like

  4. assalam……
    wahai penganut agama kristian sdarlah agama kamu dalam kepincangan…
    ada yang tidak betul dalaam bible 2…
    cuba kaamu baca surah al ikhlas…
    mesti kamu dapat jawapannya….
    dan dengarlah alquran…
    nescaaya kamu akan tenang….
    semoga allah memberi rahmat dan menjadi saudara kami di dalam syurga….
    allah akhbar…
    islam itu akan menaang akhirnya….
    wahai saudara seislamku dakwah lah secara lembut dan berhikmah agar allah disisi kamu..
    dan ingat baca dan fahamkan surah al ikhlas dengan baik….
    nescaya kamu dapat petunjuk… dan jgn lupa surah al fatihah..
    cuba kaji dua surah itu,,,,,

    Like

  5. Hai, islam.teruskan lh niat korang utk meruntuhkn agama kami…kami x takut karna kristus sentiasa ada d hati kami..kami x mau melawan mu karna itu hanya akan mengurangkn hukuman kmu di neraka nti…sedarlah dan pilihlh jln yg benar.
    ..hrp kita dpt bertemu d party jesus di surga nti..AMEN…

    Like

    • Hai god.. Tidakkah kamu membaca kisah seorang doktor dari perancis yg memeluk islam., beliau mengkaji kematian firaun.. Beliau terkejut kerana air garam memasuki tubuhnya. Dalam quran telah dicatat lebih awal.. Tetapi perkara itu telah berlaku beribu-ribu tahun..

      Like

  6. Wahai saudara kristian yg ku sayangi, x perlu lh korang nk mendebat pasal agama kita …biarlh org lain memperburukkan kita,sesungguhnya,mereka akan menerima balasan mereka dan kita menerima upah kita atas kesabaran kita pada akhir zaman nti…agama kita nkan utk ditunju tunjuk …agama kita untuk btl2 ikhlas menerima kristus tanpa sebarang alasan sekalipun..dan kepada yg mengikut jejak busuk YUDAS ISKARIOT ,sy doakan agar diringankan hukuman d neraka nti…kristian mengajar kita utk berbaik2 sesama manusia …dan kita x perlu menjahati musuh kita ttp berkatilah mereka agar mata mereka dpt melihat cahaya kristus.AMEN…GOD BLESS U ALL…

    Like

    • Dalam Islam juga kami tidak boleh membenci sesama kita. Tetapi kami orang Islam cuba mahu meyelamatkan kamu.. Mcmginilah, cuba kamu buka youtube dan tonton video bekas kristian.. Mengapa mereka convert.. Mereka telah lihat kebenaran yg nyata.. Saya akan kongsi video itu kepada kamu.. Saya cari video yg terbaik. Stay in touch mate…

      Like

  7. Maaf yer..mencelah..pada penulis yg mengatakan
    Mempertikai kn nabi muhammad…
    Penulis tu jgn terlalu kurang ajar n biadap
    Nabi muhammad adalah nabi yang terakhir
    Dan al quraan adalah teperlihara oleh allah
    Jangan nk perkecilkan agama islam..masa
    Sekarang memang lah..ko berseronok dgn
    Agama ko..tapi bila tiba ajal…baru tau ko
    Nak bertaubat…

    Like

  8. Asalamualaikum,,salam sejahtera,semua,,,,,,,agama adalah pegangan,,,,,,ataupun kepercayaan yg di percayai oleh yang mempercayainya bah wajib yakin dgn keyakinan yang teguh,manakala keyakinan itu pula adalah hasil dari bukti yang tidak dapat disangkal oleh akal seluruh manusia yg waras,,,,,,
    Baiklah,,,tidak perlulah kita mencari asal usul sesebuah agama itu sendiri,,,,,tetapi marilah kita mencari asal usul diri umat manusia itu sendiri,,,,,,,,,pada pandangan kita semua,kita dan sluruh alam ini mana yang dulu wujudnya,,,,,,,bukan waktu dan ketika ataupun dgn apa tercipta kita dgn alam ini tapi yg mana dahulu?pasti sukar bukan,pengetahuaan yg ada adalah semua dari ilmiah ilmiah agama,tetapi kita tinggal kan dahulu pengetahuaan dari semua jenis agama,,,,,,,,bagaimana pula sain yg diagung agungkan oleh manusia zaman sekarang,,,,mungkin dgn perkiraan sains itu dapat dicari usia sesuatu benda iaitu dgn dilakukan satu proses yg tertentu,,tetapi talah saya katakan bukan usia yg kita cari tetapi kejadiaan alam dan manusia itu yg mana yg dahulu,
    Baiklah katakanlah alam dahulu yg terjadi dan terbentuk,,,bagaimana dia terbentuk,,,,bagaiman terjadi mungkin sain ada teorinya,tetapi bagaimana pula dgn manusia yang mendiami alam ini,bagaimana pula sain ingin menjelaskan teorinya,adakah kita dapat menerima manusia berasal dari beruk? Kalau begitu bagaiman pula beruk itu bermula mendiami alam ini?
    Maka sampai disini saja lah akal fitrah kita sebagai manusia,yg dikatakan amat hebat akal fikiran manusia,tetapi didalam hal sebegini mudah soalanya tidak dapat kita memberi satu jawapan yg amat bertepatan dgn akal yg benar,,,,,,,,,,,,
    Justeru itu marilah saya bawa kalian kealam yg mungkin seolah olah fantasi,,,,katakanlah yang mula mula ataupun yg terawal manusia itu adalah kita seorang,,,seorang anak kecil yg tiba tiba ada di bawah pohon kurma, ,dan nak tahu lagi bayarlah way hahahahahahaha,,,,,,,,,,,,

    Like

  9. Wahai Sahabat
    Kita mempunyai pegangan dan kepercayaan masing-masing. Kita harus hormat-menghormati sesama dan bukannya memperburukkan keadaan. KITA SEBAGAI UMAT-NYA ADALAH TIDAK WAJAR DAN TIDAK LAYAK SAMA SEKALI UNTUK MENGHAKIMI SESAMA MANUSIA. Amalan seharian itu penting semasa kita dijemput pulang dan sesungguhnya saya hamba ciptaan-Nya (Pencipta Langit dan Bumi). Sebelum berkata-kata, sebelum membuat apa-apa pun, dongak ke langit, pejamkan mata dan tanyalah diri kita sendiri apakah kita sudah mempunyai amalan yang cukup untuk dibawa bersama.

    Like

  10. Ya wajar aja lah kalau kristian itu ajaran c paulus. makanya dia yang ciptakan agama kristian itu. bukan yesus. yesus tidak pernah cakap apalagi mendirikan agama kristian, kristian muncul setelah yesus tiada. nah sekarang penganut kristian itu adalah pengikut paulus. mereka akan pertahankan c paulus yang penipu ini..hehe

    Like

    • Maaf saudara….gereja katolik itu ditubuhkan oleh Jesus sendiri,kalaulah agama kristian katolik itu di tipu oleh paulus….kenapa Allah masih melindungi umat2 kristian?cuba saudara baca kisah tsunami di aceh……

      Like

      • Nuing, sifat Allah itu penyayang dan pemurah.. Semua itu akan dihisab diakhirat.. Cuba baca kisah nabi musa, nabi nuh, kisah nabi luth.. Mereka ditimpa malapetaka yg besar.. Itu sudah cukup memberi pengjajaran., tetapi pada zaman nabi muhamad baginda memohon dari Allah supaya jgn diberi balasan dimuka bumi, tetapi di akhirat..

        Like

  11. hahaha….Sebenarnya Islam sndri tidak Tahu siapakah Paulus itu sbnrnya….Itu adalah dari segi pndangan Islam….Paulus adalah org suruhan Yesus untuk menyambung ajarannya…Yesus sndri tlah brfrman kpdanya utk mnyambung ajarannya….Paulus adalah kturunan Bani Israel…Yesus jga keturunan Bani Israel…Bacalah Kitab Para Rasul dan hayatilah btul3…okeyy…:)…..Dalam Bible,tidak ada lagi Nabi turun tapi tiba2 Si Muhammad ini pandai2 mndkwanya dirinya sbg Nabi terakhir…amat lucu yaa…hahaha…..sdgkan frman Yesus sndri mngatakan ” brhati2lah trhdap Nabi2 palsu yg akan dtg yg mnyamar spt Domba Allah ttapi ssungguhnya Mereka inilah Serigala buas yg berada di tengah2 kamu…”Nabi AbrahaM(Ibrahim) adlah kturunan Bani Israel spi kepada Yesus Kristus…Tapi tba2 si Muhammad yg Palsu ini mgatakan drinya Nabi ktrunan Arab..hahahhaa…Amat lucu skali….Jadi siapakah Nabi prtma org Arab klu muhammad mgatakan drinya Nabi trakhir org Arab?…..

    Like

    • cuba terangkan ttg buhaira @ bahira yg mengakui kerasulan Muhammad s.a.w…bukti Nabi Muhammad diutuskn sbg rasul terakhir ade je dlm injil yg betul…bukan rekaan paulus si pembohong..tandak “khatamun nubuwwah” iaitu tanda kenabian pada Nabi Muhammad s.a.w yang terletak di antara kedua bahunya…byk pendita2 yg beragama ‘KRISTIAN” pada zaman tersebut mencari Nabi Muhammad s.a.w
      1. WARAQAH bin NAWFAL bin ASAD bin ABDUL UZZA, seorang tua buta, saudara sepupu Siti Khadijah, yang terkenal sebagai pemeluk Kristen / Nasrani yang taat dan alim. Dialah orang pertama yang didatangi Khadijah (bersama Muhammad) tatkala Nabi menerima wahyu yang pertama kali di Gua Hira. Tentang hal itu Waraqah bilang, “Itulah Jibril pembawa wahyu yang juga pernah diutus Tuhan kepada Nabi Musa…. moga moga aku masih hidup di saat kaummu mengusirmu …. Pasti aku menolongmu sekuat kemampuanku”. Namun ia keburu wafat sebelum keinginannya tercapai.
      2. ABDULLAH bin SALAM, seorang tokoh pendeta Yahudi di Madinah yang semula bernama Al-Husein. Ia inilah yang menyelinap ke tengah orang banyak buat menguping pidato pertama Nabi, ketika beliau hijrah ke Madinah. Sejak pandangan pertama itulah ia membatin, “Orang seperti ini mustahil berdusta”, dan terus ia memeluk Islam pada tahun kedua Hijrah.
      3. BAHIRA (BUHAIRA/SERGIUS/GEORGIUS), pendeta Kristen Utama, yang melihat tanda tanda kenabian Muhammad ketika bersua di Bashra, sebuah kota kecil di perbatasan Syam-Irak. Waktu itu Nabi masih berumur 9 atau 12 tahun dan sedang dalam perjalanan dagang bersama pamannya, Abu Thalib, Pendeta Bahira lalu menasihati Abu Thalib agar menjaga anak kecil ini baik baik, sebab kalau sampai orang orang Yahudi di Syam mengetahui tanda tanda kenabian padanya, pasti ia akan dicelakakan.
      4. HERAKLIUS, sang Kaisar Rumawi, sebuah kerajaan terbesar di dunia saat itu, ia pemeluk Kristen yang taat dan merupakan orang pertama yang disurati Nabi yang menyeru masuk Islam usai perjanjian Hudaibiyyah. Dan menerimanya secara pribadi.
      5. ABU HAYYIBAN, seorang Yahudi dari Suriah.
      6. RAJA SAIF DZIE YAZAN dari Yaman ia melihat di antara 2 tulang belikat Nabi ada SHAMAH, semacam tahi lalat yang berwarna khas, sebagai isyarat bakal menjadi Nabi.
      7. Seorang pendeta Nasrani dari Irak : CLINICUS.
      8. SALMAN AL-FARISI sebelum beliau masuk Islam, yang diberitahu oleh seorang pendeta, “Ya Salman, sesungguhnya Allah akan mengutus seorang Rasul. Namanya Ahmad (Muhammad), ia akan bangkit dari gunung gunung Tihamah (Makkah). Tandanya Ia makan Hadiah (Pendapatan) dan tidak makan Sedekah (Pemberian).
      9. UMAYYAH bin ABI SHALT, Seorang Arab Kristen.

      Like

      • hai,saudara2 sekalian,janganla kmu menghina atau menghakimi agama2 siapa,dlm bible ada tertulis kasihila sesamamu.x kirala siapapun mereka,agama apapun,sb kita semua ciptaan Tuhan, yg penting kita hindari diri dri sgala dosa,dan yg harus kita lawan adala c iblis yg mau meyesatkan umat2 yg pecaya pdNya..marila kita smua bertobat,bedoa sentiasa sblm kedatanganNya yg k2 kali..TUHAN BERKUASA.amin

        Like

  12. semoga semua penganut kristian membaca blog ini . supaya mendapat kesedaran apakah benar agama yang mereka anuti . sebagaimana penulis ini yang telah mendapat hidayah Allah s.w.t & membawanya kepada agama yang benar . bertaubatlah wahai semua penganut kristian . . . selagi ada masa , sebelum sampainya hari Qiamat ~

    Like

    • hehehe…kamu lah org yang harus bertaubat sbb mgikut ajaran Nabi Palsu….Muhammad adalah spt Muhammad Bahaiuallah iaitu pngasas agma Bahai yg jga mndkwa drinya nabi trakhir slpas Muhammad.,n Muhammad pula mdkwakan dri sbg Nabi trakhir slpas Yesus tpi kturunan arab..mat pelik skali..2 kali 5 lah Muhammad dgn Muhammad bahaiuallah itu…hehehe

      Like

    • A very good job i love islam.. Marilah kita sama-sama membantu rakan kristian agar mereka diberi hidayah dan petunjuk..

      Like

    • Yaa saudara ku yg tersyang…..hbungi sya di nombor nie jgak k klu brmnat nak tahu Yesus itulah adalah Tuhan mnurut bukti dlm Al Quran….msejlah sya jgak k…:)…0143515531

      Like

    • Semua persoalan berkenaan agama kristian Akan terjawab sekiranya anda seorang BIBLICAL SCHOLAR atau carilah buku CONCORDANC.Maksud di dalam Alkitab bukan senang di tafsir sebab kadang2 terjemahannya terlalu lemah Dan ini menjadikan seseorang itu mudah terkeliru….Ingat kata Jesus”tidak ada seorang pun yang boleh datang kepada Bapa(Allah)tanpa melalui Aku(Jesus)dan”Aku(Jesus)Akan datang kembali untuk membicarakan orang yang hidup atau pun yang mati”

      Like

  13. kwang..kwang…kwag….
    saudaraku tiwas…..soalan….
    1. pengajaran yesus kah atau pengajaran paulus yang MENDAKWA dia diajarkan oleh yesus???

    Like

    • kwang,kwang,kwang…..
      hahaha…..soalan kamu amat bgus skali…biar sya jwb k…:)..
      Ajaran yg disampaikan Paulus adalah ajaran dari Yesus sendiri….Yesus pnh brfrman kpdnya utk slalu bsma dgn Paulus untuk mnyambung ajarannya…hehehee…bcalah Kitab bible btul22 k…tdak ada keraguan…okey saudara k… Nak tnya k…Siapakah Nabi pertama org Arab shgga Muhammd mgatakan drinya Nabi trakhir org arab…???

      Like

      • Nabi pertama bg org islam bkn arab ye ialah nabi adam a.s…nabi muhammad xpnh mgaku baginda nabi terakhir bg org arab tetapi nabi terakhir bg sekalian nabi…

        Like

      • Kamu bukalah bible dan bacalah. Tiada keterangan dalam bible yang mengatakan akulah tuhan dan sembahkah aku. Hal ini menunjukkan Jesus Christ bukanlah tuhan, cuma seorang nabi seperti nabi2 nabi yang lain. Salah seorang sahabat nabi Isa atau orang kristian katakan Jesus tidak mati ditiang salib sebaliknya Yahuza yang disalib kerana wajahnya telah diseruoakan nabi Isa@Jesus. Nabi Usa sekarang berada dilangit kerana diangkat oleh Allah. Byk meragukan dalam agama kristian.. Semoga anda mendapat hidayah…

        Like

  14. Hai,
    Anda menulis,
    Paulus bukan sahaja Terkenal dengan surat-suratnya yang berjumlah 13 buah dan di jadikan sebahagian daripada kandungan teks bible yang menjadi pegangan penganut agama Kristian di dalam semua mazhab Kristian tetapi turut terkenal dengan ajaran-ajaran dan fatwanya yang penuh kontrovosi dan bertentangan dengan ajaran Yesus Kristus dan kitab Taurat itu sendiri.

    Apakah pengajaran Yesus Kristus yang bertentangan dengan Paulus?

    Like

Leave your comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s