24 comments on “ADAKAH KEHIDUPAN LAIN SEBELUM NABI ADAM A.S.?

  1. Baca boleh percaya jangan..Dalam al-quran jelas adam makluk pertama.tidak diceritakan ada adam sebelum adam dan sebagainya.Baliklah panduan pada al-quran dan sunnah nescaya anda tidak akan sesat selamanya.Banyak poin yang bertentangan dengan ayat al-quran cth surah an-nur ayat 45 menciptakan haiwan yang bergerak itu dari air.bukan dari tanah liat..Pendapat saya,semua tidak benar.Cth laen Dinosour hanya wujud di negara-negara europe/barat padahal minyak dan gas terdampar luas di negara asia timur tengah kenapa tak jumpa pun tengkorak/rangka Dinosour?menyorok ker tau teknologi tak dapat kesan.Padahal kita dimomokan dengan cerita yang tah apa-apa.Adakah ia benar jangkaan dinosour hidup berjuta tahun.”Jangkaan” kan xda alat yang tepat pn untuk ukur tempoh masa tu.Senang la cite.kita jumpa tengkorak tengok struktur dia diclare 100000juta tahun da org nk kaji tgk.x mampu dek akal.Dalam al-quran sendiri tidak diceritakan tentang dinosour ,hanya diceritakan kisah haiwan yang ada seperti hari ini cth gagak zaman nabi adam lagi.Kita tak nafikan bahawa haiwan boleh berevolusi.Tp kita menolak teori darwin dan seumpamanya yang ingin menyangkal kewujudan agama islam agama yang menceritakan kewujudan alam semesta ini dari A sampai Z.Jadi peganglah pada agama sendiri petunjuk alquran dan sunnah.

    Like

  2. Agama itu seperti partai atau agama itu partai. Suatu pertanyaan atau pernyataan. Agama untuk kita yakini bukan untuk diperdebatkan. Kita menganut agama A tapi kita berbuat baik dan kita menganut agama B tp berjuat jahat.. Agama hanya kendaraan kita menuju kepadaNya.

    Like

  3. pernahkah lita terfikir ciptaan Tuhan seantero alam semesta dgn berbagai2 macam makhluk2 yg pelik2 yg tidak mampu kita bayangjan? di muka bumi kita saja pun bermacam2 makhluk didaratan dan didalam lautan (ocean deep) …. apa pula lagi di alam semesta yg tidak bertepi tidak ada penghujungnya … infinity dalam fizikal maupun keluasan (space & time)

    Like

  4. sy percaya ada adam sebelum adam, namun adam yg sempurna yaitu adam nenek moyang kita yg di tutup
    oleh Allah Swt nabi akhir zaman> nabi Muhammad SAW…

    Like

  5. nabi adam merupakan manusia pertama yg dicipta oleh Alah….seperti yg tertulis di
    dalam Al-Quran…Subhanallah…

    Like

  6. Salam semua…
    Makhluk yang ada di bumi sebelum adam adalah:-
    1. Tumbuh2an dan haiwan purba. 65 Juta tahun yang lalu.
    2. Keturunan Jin menjadi mendiami bumi. (26 Juta tahun lalu).
    3. Nabi Adam dan keturunannya sebagai khalifah di muka bumi. (6000 tahun yang lalu).

    Like

  7. Agama Islam adalah agama yang pertama bagi manusia pertama iaitu Nabi Adam a.s. Orang2 Islam sendiri terlalu bodoh membenarkan kata2 orang kafir mengatakan hindu agama pertama! Ianya direkodkan dalam Al-Quran. Tidak percayakah dgn kitab agama sendiri? kembalilah ke jalan sebenar..

    Like

  8. saya setuju apabila penulis mengatakan ada mahluk seakan manusia tapi bukan manusia…..mungkin bentuknya macam manusia tapi allah tak kurniakan akal ke??? tak tau lah …agaknya kot….

    Like

  9. Seronok baca dan terima kasih atas perkongsian ini ~ namun dari penelitian saya lah ~ oleh kerana penemuan fosil saya kira Dinosaurs di jadikan oleh Allah swt terlebih dahulu dari kejadian semua makhluk dan sebelum itu hanya Allah sahaja bersama kerajaannya iaitu para Malaikat yang patuh ~

    Ini bersandarkan kepada penemuan fosil dan juga tulang Dinosaur tersebut ~ dan selepas itu beberapa kejadian mahkluk lain di mana Dinosaur di katakan telah hidup 60,ribu tahun masihi manakala yg lainnya hanya 26 ribu masihi (kalau x silap) namun ada juga kejadian yg lebih canggih dari segi kehebatan fizical dan juga keupayaan saiz badan mereka lalu bolih terbang ke sana ke mari dan masa tu keadaan rupa bentuk bumi ini berlaianan di mana ia di kelilingi oleh alam batu permata yg sesuai dgn alam mereka hidup dan juga tumbuh tumbuhan yg sesuai dgn habitat mereka ~ itu untuk kehidupan di muka bumi dan ada juga habitat lain yg bolih terbang yg hidup di antara bumi dan juga cekrawala yg mungkin kita tdk tahu, dan pergerakan pun berbeza lah di mana mereka bolih bergerak di dalam satu saat dan dunia pada ketika itu milik mereka namun oleh kerana sentiasa mencabar di antara satu sama lain maka kejadian itu di hapuskan lalu terjadinya letupan dan muka bumi mereka itu berkecai lalu terjadinya ketulan berlian dan juga pelbagai batu permata yg di temui sehingga kini ~

    Dan baru lah terjadinya makhluk2 lain tu mengikut kepada penemuan usia tersebut kerana agak mustahil pula rasanya Dinosaur bolih hidup dgn makhluk yg berupa manusia ~ dari penelitian saya yg semenjak dua menjak ni rajin membaca lah saya rasa kan kehidupan terdahulu lebih beyond malah lebih canggih daripada kehidupan kini ~ di mana mereka tidak memerlukan segala kemudahan yg ada kerana masing2 ada kelebihan fisical yg mungkin mencabar minda kita untuk berfikir ~ sng cerita mcm filem Hollywood yg ada sekarang. Namun lebih canggih ~

    Namun oleh kerana ingkar maka Allah jadikan manusia yg lebih kecil sizenya dan had kan dua kaki dan dua tgn sahaja supaya mereka insaf dan mensyukuri akan nikmat yg di berikan supaya tidak mengikuti kejadian2 yg sebelumnya ~ namun di berikan bumi ini dgn tumbuhan yg menghijau dan zat2 lain~nya hasil daripada bangkai2 makhluk sebelumnya dan akal yg lebih cerdas supaya lebih berusaha dan taqwa lalu dapat menyediakan rekaan mereka sendiri untuk kemudahan mereka walau pun tidak sama dengan kejadian Allah sebelumnya ~

    Wallah hualam ini cuma pendapat saya sahaja bersandarkan fikiran saya yg masih sempit dan ilmu yg sedikit tapi mungkin banyak berfikir ~ namun kemungkinan ada juga kebenarannya bersandarkan petikan penterjermahan Al-Quran yg terlalu banyak seandainya ia di kupas oleh alim ulama yg mahu duduk semeja dgn pakar sains dan ahli fikir ~ surah waqiah seandainya di baca penterjermahannya banyak maksud yg perlu di huraikan oleh Alim Ulama dan juga para saintist ~ cuba baca dan fikirkan sedalam2nya ~ kadang2 saya terfikir ada berlakunya re carnation dan jelas menceritakan ada manusia terdahulu ~ pun begitu sebagai umat Islam kita yakin bahawasanya Allah itu maha mengetahui dan hanya menyembah dan mempercayai Allah yg satu dan setiap apa yg berlaku adalah untuk kita taat dan insaf akan kejadian kita sebagai hambanya ~

    Like

    • Kekadang sy terfikir ttg peradaban jin dan manusia…sesetengah yg sy ketahui dr mereka yg lebih maklum dgn alam jin ini,mengatakn kehidupan mereka (teknologi) mereka adalah lebih kurang 90 tahun kebelakang dari kita.bermaksud peradaban kita lebih canggih dr jin….perbandingannya mungkin boleh saya katakan begini,tamadun jin ketika ini lebih kurang zaman 20 an era manusia.
      Tetapi setelah apa yg dikemukakan oleh MID bahawa jin telah terdahulu menggunakan teknologiatom dan fusion menunjukkan peradaban mereka melangkau peradaban manusia kini..
      Wallahualam

      Like

  10. salah tu… Dalam surah an-Nur ayat 42 – 45 disebut;

    “Dan Allah telah menciptakan semua jenis haiwan dari air, maka sebahagian dari haiwan itu ada yang berjalan di atas perutnya dan sebahagian berjalan dengan dua kaki, sedang sebahagian (yang lain) berjalan dengan empat kaki. Allah menciptakan apa yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.”

    bukan dari pada tanah liat yg hidup dalam hutan khatulistiwa..

    Like

  11. Mmg benar dan jelas, Ada Adam sebelum Adam (bapa kita) diciptakan. Para Malaikat menanyakan pada Allah SWT, mngapa mahu menciptakan manusia sedangkan manusia sering melakukan kerosakan di dunia. Allah mengatakan “Aku lebih mengetahui”. Maka terdiamlah para Malaikat.

    Like

Leave your comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s