23 comments on “Apa itu Kifarah?

  1. salam..saya tak berapa faham tentang kifarah..boleh tak encik menerangkan lebih lagi..
    macam saya, anak ke-2 saya baru meninggal dunia pada umur 1 hari…adakah itu dianggap kifarah??

    • itu bukan kifarah…itu bantuan dan keistemewaan yang datang dalam bentuk ujian…. anak yang meninggal tula yang akan tolong tarik kite ke syurga tapi kenela hadapi dengan tabah dan reda…

  2. Mr. Januarius,

    Your English is so bad… I cant understand what you are trying to say. Sorry!

  3. “Sesungguhnya, apabila Allah s.w.t. itu mengaishi seseorang hamba Ia akan mengujinya. Dan “apabila Ia mengujinya, sama ada dengan menurunkan penyakit dan sebagainya, Allah akan memberikan kesabaran. Dalam menghadapi cubaan seperti ini, kesabaran adalah paling utama. Sesungguhnya orang yang bersabar akan diberikan pahala mereka tanpa hisab”
    adakah ayat ini huraian drp surah az-zumar ayat 10?

    kalau tengok tafsir az-zumar ayat 10 – katakanlah (muhammad), “wahai hamba2-Ku yg beriman! bertakwalah kpd Tuhanmu.” bagi orang2 yg berbuat baik di dunia ini akan memperoleh kebaikan. dan bumi Allah itu luas. hanya orang2 yg bersabarlah yg disempurnakan pahalanya tanpa batas.

    saya keliru minta tolong jelaskan..
    mengharapkan jawapan

    • ntah nye author ni…suka hati dia je salah tafsir surah az-zumar..salah la author oiiii..
      surah tu suruh engkau sabar,nanti tuhan sempurnakan pahala…
      kalau org tersayang mati dia nak tgk la engko ni percaya ke tak dgn Dia..sambil tu kalau perangai buruk tak pernah solah, boleh la Dia tegur sekali kalau jadi macam tu…

      Allah is the best.

  4. skrg ne, ramai orang islam yang xtahu kifarah tu apa.. paling sedih, diorang gunakan istilah karma. setahu saya, karma itu tiada dalam agama islam, tapi ia merupakan keprcayaan org beragama hindu.. kena betulkan nie.

  5. Pingback: Karma? No in Islam we have Kifarah. | Allahumma Salli `ala Muhammad

  6. Tentang perbincangan tafsiran surah az-zumar itu, jangan lah kita salah menyalahkan antara satu sama lain. Setiap orang memahami suatu perkara berbeza beza dari orang yang lain. Sedang kan 1 ayat al-quran mempunyai beribu-ribu makna. Tergantung apa yang Tuhan nak beri kita faham atau nampak… terlalu banyak lapisan hijab yang menutupi kita menyebabkan kita tidak nampak semua kebaikan atau kebenaran milik Tuhan itu…
    Dan sebagusnya menerima hakikat yang kita hanya manusia biasa yang juga berbuat kesilapan & mempunyai kemampuan berbeza dalam pelbagai aspek …
    en muhd hazrie: terima kasih berkongsi pendapat / ilmu bermanfaat. Semoga kita semua melihat sudut positif atas segala pesanan2. – cik jas.

  7. Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wished to
    mention that I’ve really loved surfing around your blog posts.
    In any case I’ll be subscribing to your rss feed and I’m hoping you write once
    more very soon!

  8. dunia ni bulat. balasan Allah itu PASTI. & yg paling sepatutnya digeruni, ia cepat & express sekali.

Leave your comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s