29 comments on “Apa itu Kifarah?

  1. Assalamualaikum?Sya Tuah Iskandar…Sye berumur 25Tahun…tp saya ditimpa bermcm2 masalah…sehinggakan sya tak mampu lg trus kan kehidupan….saya rasa terbuang hidup semcm ini…sya buat baik pd org ramai..tp org tetap khianat sya…masa senang sye bnyk menolong rakan,sedekah,dn org susah…tapi bila kini…sya anggap 2016 tahun KEHILANGAN bagi sya…keluarga,adik beradik,rakan,sahabat,kereta,projek,dan Insan tersyg…saya hilang semua ni…dlm sekelip mata…ALLAHUAKBAR!..sehingga dtg seorang laki tuan tmpa sye lihat muka dia…dia meninggal kan pesan….Wahai anak Adam,Jalani lah kau kifarah yg Dia beri…..Tabahkan hati mu…..ini dia pesan pd sya….sekarang sya hanya redha…sya pasrah,memohon agar tutup pintu hti sya untuk kearah yg mati sesat(bunuhdiri)..
    Persoalanya:Benarkah Ini KIFARAH ALLAH?

    Like

  2. aku jga blm hamil pernikhan aku sudah mncpai 1 thn 3 bln pdhal di periksakan subur apa ini kifarah buat saya,,

    Like

  3. Assalamualaikum , saya ini manusia lalai yang bergelumang dosa namun saya bersyukur kerana ALLAH masih memberi peluang untuk saya . Moga ALLAH merahmati kita semua dengan segala kebaikan didunia mahupun diakhirat kelak . Sesungguhnya tidaklah aku layak untuk syurgamu namun aku juga pasti tak terdaya menahan azab nerakamu maka itu aku memohon keampunanmu ya ALLAH

    Like

  4. Pingback: Ingat…kifarah dari Tuhan! | Eksplorasi Ungu

  5. Tuan,

    Saya sudah berkahwin hampir 3 tahun tetapi masih belum dikurniakan zuriat. Adakah ini juga dikira kifarah??

    Like

  6. kifarah adalah ujian Allah..dan saya rasa saya sedang menghadapi ujian darinya..apa yg saya mampu lakukan sekarang redha dengan ujianNya dan bersyukur dengan apa yg saya ada sekarang..tiada daya upaya manusia selain bergantung pada Allah..mohon sahabat2 mendoakan saya..amin

    Like

  7. dunia ni bulat. balasan Allah itu PASTI. & yg paling sepatutnya digeruni, ia cepat & express sekali.

    Like

  8. Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wished to
    mention that I’ve really loved surfing around your blog posts.
    In any case I’ll be subscribing to your rss feed and I’m hoping you write once
    more very soon!

    Like

  9. Tentang perbincangan tafsiran surah az-zumar itu, jangan lah kita salah menyalahkan antara satu sama lain. Setiap orang memahami suatu perkara berbeza beza dari orang yang lain. Sedang kan 1 ayat al-quran mempunyai beribu-ribu makna. Tergantung apa yang Tuhan nak beri kita faham atau nampak… terlalu banyak lapisan hijab yang menutupi kita menyebabkan kita tidak nampak semua kebaikan atau kebenaran milik Tuhan itu…
    Dan sebagusnya menerima hakikat yang kita hanya manusia biasa yang juga berbuat kesilapan & mempunyai kemampuan berbeza dalam pelbagai aspek …
    en muhd hazrie: terima kasih berkongsi pendapat / ilmu bermanfaat. Semoga kita semua melihat sudut positif atas segala pesanan2. – cik jas.

    Like

  10. Pingback: Karma? No in Islam we have Kifarah. | Allahumma Salli `ala Muhammad

  11. skrg ne, ramai orang islam yang xtahu kifarah tu apa.. paling sedih, diorang gunakan istilah karma. setahu saya, karma itu tiada dalam agama islam, tapi ia merupakan keprcayaan org beragama hindu.. kena betulkan nie.

    Like

  12. “Sesungguhnya, apabila Allah s.w.t. itu mengaishi seseorang hamba Ia akan mengujinya. Dan “apabila Ia mengujinya, sama ada dengan menurunkan penyakit dan sebagainya, Allah akan memberikan kesabaran. Dalam menghadapi cubaan seperti ini, kesabaran adalah paling utama. Sesungguhnya orang yang bersabar akan diberikan pahala mereka tanpa hisab”
    adakah ayat ini huraian drp surah az-zumar ayat 10?

    kalau tengok tafsir az-zumar ayat 10 – katakanlah (muhammad), “wahai hamba2-Ku yg beriman! bertakwalah kpd Tuhanmu.” bagi orang2 yg berbuat baik di dunia ini akan memperoleh kebaikan. dan bumi Allah itu luas. hanya orang2 yg bersabarlah yg disempurnakan pahalanya tanpa batas.

    saya keliru minta tolong jelaskan..
    mengharapkan jawapan

    Like

    • ntah nye author ni…suka hati dia je salah tafsir surah az-zumar..salah la author oiiii..
      surah tu suruh engkau sabar,nanti tuhan sempurnakan pahala…
      kalau org tersayang mati dia nak tgk la engko ni percaya ke tak dgn Dia..sambil tu kalau perangai buruk tak pernah solah, boleh la Dia tegur sekali kalau jadi macam tu…

      Allah is the best.

      Like

  13. Mr. Januarius,

    Your English is so bad… I cant understand what you are trying to say. Sorry!

    Like

  14. salam..saya tak berapa faham tentang kifarah..boleh tak encik menerangkan lebih lagi..
    macam saya, anak ke-2 saya baru meninggal dunia pada umur 1 hari…adakah itu dianggap kifarah??

    Like

    • itu bukan kifarah…itu bantuan dan keistemewaan yang datang dalam bentuk ujian…. anak yang meninggal tula yang akan tolong tarik kite ke syurga tapi kenela hadapi dengan tabah dan reda…

      Like

Leave your comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s